10 dagen Aan de oevers van het Lago Maggiore

Tijdens deze busreis willen we u kennis laten maken met het wonderbaarlijke natuurschoon rond het Lago Maggiore. Het subtropische klimaat en de Zwitserse en Italiaanse bergwereld zijn in één woord fantastisch. Vanuit ons hotel gaan we interessante excursies maken in deze prachtige omgeving. Zo bezoeken we o.a. het Ortameer en Isola Bella, maar ook een rit met de Centovalli-trein is in het programma opgenomen. De wereldberoemde modestad Milaan en het pittoreske dorpje Macugnaga mogen natuurlijk niet ontbreken op deze reis. Kortom, een zeer afwisselende reis, die nog lang in uw geheugen gegrift zal blijven! Ga mee en geniet van het mooie Italië met deze 10-daagse excursiereis aan de oevers van het Lago Maggiore!

• Macugnaga
  • Optionele dagtocht Milaan
  • Optioneel Isola Bella
  • Ortameer
  • Optionele treinrit Centovalli

Reisplan Aan de oevers van het Lago Maggiore

Zaterdag: Nederland - Zuid-Duitsland (of Franse Elzas)

Vanaf uw opstapplaats reist u met één van onze servicelijnen naar ons centrale overstappunt, waar u wordt ontvangen met een kopje koffie of thee. Aansluitend gaan we op weg naar ons overnachtingshotel in Zuid-Duitsland (of Franse Elzas).

Zondag: Zuid-Duitsland (of Franse Elzas) - Baveno

We rijden via een mooie route door Zwitserland naar ons hotel in Italië. Uiteraard houden we tijdens deze rit diverse stops. Na aankomst in het hotel volgt de kamerindeling en het diner.

Maandag: Macugnaga

Na het ontbijt gaan we naar één van de mooi­ste en oudste plaatsjes in de omgeving, Macugnaga, ook wel de 'koning van de Italiaanse Alpen' genoemd. In Macugnaga is het of de tijd stil is blijven staan. Ooit leefden hier de eerste Ger­manen. U kunt hier een bezoek brengen aan het museum Casa Walser of de goudmijn. Vergeet vandaag niet uw camera mee te nemen! Vroeg in de middag zijn we weer terug in Baveno.

Dinsdag: Ortameer (zie Bolderman Pluspakket)

Vandaag staat het Ortameer op het programma. Na een kort boottochtje (zie Pluspakket) komen we aan bij Orta San Giulio, ook wel de 'parel van het Ortameer' genoemd. We zien hier de Sacro Monte, de heilige berg van Orta. De 20 kapelletjes, gelegen aan een wandelpad, met levensgrote beelden en schitterende fresco's zijn gewijd aan aspecten uit het leven van de heilige Franciscus van Assisi. Na dit bezoek rijden we terug naar het hotel.

Woensdag: Treinrit Centovalli (zie Bolderman Pluspakket)

We maken vandaag een prachtige treinreis (zie Pluspakket) en u kunt daarbij genieten van de prachtige natuur in Italië en Zwitserland. Deze treinreis gaat door het Valle Vigezzo, het dal van de schilders, en het Centovalli (duizend dalen). Het smalspoor leidt over hoge viaducten, door tunnels, wijnstreken en bossen, langs watervallen en diepe kloven. Op de route ziet u o.a. de bedevaartskerk Madonna del Sangue. Aan het einde van de rit staat de touringcar weer op u te wachten en rijden we langs het Lago Maggiore terug naar ons hotel.

Donderdag: Vrije dag

Een heerlijke vrije dag. U kunt lekker luieren, een wandeling langs het meer maken, gaan zwemmen of een terrasje pakken. De keuze is aan u.

Vrijdag: Isola Bella (zie Bolderman Pluspakket)

Deze dag staat in het teken van het bloemeneiland Isola Bella en het bij­be­horende kasteel van de familie Bor­romeo. Met de gasten die het Pluspakket hebben geboekt, maken we de overtocht naar dit schitterende eiland. We brengen een bezoek aan het geheel in barokstijl gebouwde kasteel en de prachtige daarbij behorende tuin. In de loop van de middag rijden we weer terug naar ons hotel.

Zaterdag: Vrije dag of Milaan (zie Bolderman Pluspakket)

U kunt vandaag heerlijk relaxen. Indien u het Pluspakket heeft geboekt, gaat u mee naar de hoofdstad van Lom­bardije: Milaan. Onder leiding van een gids hebben we een uitgebreide stadsbezichtiging en zien o.a. het Castello Sforzesco, de Galleria Vittorio Emanuele, Piazza delle Scala en Piazza del Duomo. U heeft ook voldoende tijd om deze mooie stad zelf te verkennen of lekker te winkelen. Aan het eind van de middag zijn we terug in Baveno.

Zondag: Baveno - Zuid-Duitsland (of Franse Elzas)

Na het ontbijt nemen we afscheid van het Lago Maggiore en vertrekken we uit Baveno. We rijden naar ons hotel in Zuid-Duitsland (of Franse Elzas) voor de laatste overnachting.

Maandag: Zuid-Duitsland (of Franse Elzas) - Nederland

Alweer de laatste etappe van deze schitterende excursiereis naar het Lago Maggiore. Bij aankomst op ons centrale overstappunt in Nederland wacht u een goed verzorgd afscheidsbuffet, waarna u via één van onze servicelijnen weer huiswaarts wordt gebracht.

Landkaart: Aan de oevers van het Lago Maggiore

3* Hotel Beau Rivage, Baveno

Het hotel is centraal gelegen in Baveno, direct aan het Lago Maggiore. Het hotel beschikt over een receptie met ruime lounge, diverse restaurants, bar, lift en tuin met buitenzwembad. De kamers beschikken allen over een televisie, airconditioning (niet inclusief) en een badkamer met douche en toilet.

Overnachtingshotel Zuid-Duitsland (of Franse Elzas)

U verblijft op weg naar uw bestemming in een middenklasse hotel. Het hotel beschikt minimaal over een receptie en (ontbijt)restaurant. Het diner gebruikt u in het hotel of in een nabijgelegen restaurant. Alle kamers zijn voorzien van een badkamer met bad of douche en toilet. De naam en adresgegevens ontvangt u bij uw reispapieren.

Italië

In Italië wordt betaald met de Euro.

In Italië worden de stopcontacten van type C, F en L gebruikt. De netspanning is 230 V en de frequentie is 50 Hz. U heeft verloopstekker nodig in Italië.

Over het algemeen is het kraanwater in Italië van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel, of als u het opschrift ‘Acqua non potabile' (geen drinkwater) tegenkomt, kunt u water uit flessen gebruiken, dat overal verkrijgbaar is.

UTC +1, dezelfde tijdzone als in Nederland.

In Italië is de officiële taal Italiaans.

De prijzen zijn vergelijkbaar met die in Nederland.

Reisverhaal Peter

Afgelopen zomer hebben we de tiendaagse reis van 12 augustus tot en met 21 augustus naar  “Aan de oevers van het Lago Maggiore” gemaakt. Werkelijk een schitterende reis.

Reisverhaal Andrien

Begin oktober teruggekomen uit dit prachtige gebied.

Allereerst hulde aan prima chauffeur Erwin, die, geassisteerd door zijn vriendin Petra, ons een prachtige reis bezorgde. Voor de duidelijkheid: Petra verzorgde de catering in de bus, Erwin deed zelf de chauffeurswerkzaamheden 😉.

Over het hotel:
Hotel Beau Rivage in Baveno ligt prachtig aan de boulevard. We zagen daar veel mooie zonsopgangen en -ondergangen. Het personeel van het hotelrestaurant loopt zich de benen uit het lijf om iedereen te voorzien van heerlijke maaltijden.
De akoestiek in de eetzaal maakt een uitgebreid gesprek helaas niet altijd mogelijk.

Voor een kaart- of bordspelletje is er gelukkig een apart zaaltje.

Omgeving en excursies:
Wat een schitterende plaatsen liet Erwin ons zien; het begon al met de prachtige tocht over de Gotthardpas, waardoor de tweede reisdagen meer als een excursiereis aanvoelde; daarna de Boromese eilanden, Milaan, Botanische Tuin in Taranto en nog veel meer!

Het was zo mooi, dat ik graag nog een week had willen blijven.
Het gaat te ver om hier de hele reis te beschrijven.

Hierbij wat foto’s om het verhaal te illustreren.

Reisverhaal Rommie

Die was ons uitzicht op het meer s'ochtens vroeg

Reisverhaal Jozien

Foto van onze reis naar de oevers van Lago maggiore. De foto is genomen op isola bella in de tuin van het Borromeo kasteel.

Reisverhaal Romy

Reis in Juli 2023 naar Lago Maggiore.
Dagtocht met de boot naar Isola San Giulio.
Prachtig eiland, zo mooi de weerkaatsing van de gebouwen in het water.
Blauwe zee en stralend blauwe lucht 😀
Heerlijke vakantie, veel gezien en veel gedaan.

Reisverhaal Astrid

Dag 1: Vertrek uit Zeeland met onderweg ern extraatje
We vertrokken mooi op tijd uit Zeeland en onderweg stopten we eerst langs de snelweg in België. Daarna verliet chauffeur/reisbegeleider Erwin de snelweg en reden we via de Luxemburgse Ardennen naar Vianden voor de lunch.
Het overnachtingshotel was in Holtzheim (Frankrijk) , het diner was in een restaurant in de buurt van het hotel.

Dag 2: Via Zwitserland naar Italië
Onze chauffeur/reisbegeleider koos ervoor om ons niet één maar twee stoelen over te laten slaan bij het rouleren. Hierdoor kwamen er meer mensen voorin de bus te zitten, maar zat niet iedereen een keer op de eerste rij.
De reis ging o.a. door Zwitserland, met als letterlijke hoogtepunt de Gotthardpas (ipv de Gothardtunnel). Door de vakantiedrukte duurde het allemaal een stuk langer dan gepland, maar om 18.15 uur kwamen we aan in het hotel. Het hotel ligt prachtig aan de boulevard en het eerste diner smaakte prima.

Dag 3: Macugnaga en Stresa
Een ware bergetappe op de Monte Rosa 😉 Al slingerend beklommen we de weg naar Macugnaga. Af en toe letterlijk dwars gezeten door automobilisten die niet wisten waar ze naartoe moesten als de bus een bocht moest maken. Macugnaga is een leuk toeristisch dorpje, op 1327 meter hoogte, verscholen in de bergen.
Omdat het plaatsje niet geschikt is om er een hele dag door te brengen, werden we naar Stresa gebracht. Stresa ligt ook aan het Lago Maggiore, op een paar kilometer afstand van Baveno. Er staan een aantal hele luxe hotels. Door de warmte (33 graden - hoge luchtvochtigheid) kwamen we niet veel verder dan het eten van een ijsje en het drinken van iets koels op een terrasje.

Dag 4: Ortameer
Door kleine straatjes en mooie paadjes (dat rijmt zo lekker 😉) manoeuvrerend, kwamen we aan in Pella aan het Ortameer. Nadat we door de chauffeur waren getrakteerd op koffie/thee met een koekje, liepen we naar de aanlegsteiger. De eerste (korte) stop was op Isola San Giulio. Een prachtig klein eilandje (275 x 140 meter) met wat bezienswaardigheden en een stilteweg. Daarvandaan was het nog drie minuten varen naar Orta San Giulio, aan de overkant van Pella. Daar beklommen we de Sacro Monte (heilige berg). Een mooie wandeling naar twee kerken en 20 kapelletjes.
Na de lunch staken we het meer weer over en zijn we via een mooie route terug naar het hotel gereden.

Dag 5: Centovalli treinrit
Deze treinrit start in Domodossola (Italië) en rijdt dan in een kleine twee uur naar Locarno (Zwitserland). De trein rijdt onder andere door het Valle Vigezzo (dal van de schilders) en het Centovalli (duizend dalen).
De dag begon met regen, maar gelukkig knapte het snel op, waardoor we voor vertrek in Domodossola nog even lekker op een terrasje konden zitten. Van de treinrit zelf hadden we iets meer verwacht, maar het was zeker leuk om meegemaakt te hebben.
In Locarno hadden we ruim twee uur de tijd om het centrum te verkennen. Enkele reisgenoten kozen ervoor om met een soort kabelbaan naar boven te gaan.
De terugweg ging volledig langs het Lago Maggiore, wat schitterende vergezichten opleverde.

Dag 6: Milaan
Met 38 personen vertrokken we richting de modestad Milaan. Omdat het meezat in het verkeer, konden we onderweg nog een keer stoppen voor koffie. Rond half 11 waren we bij het Castello Sforzesco en ontmoetten we onze gids. Zij vertelde daar onder andere dat als het aan 'Koning' Napoleon had gelegen, hij het kasteel had laten slopen.
Na het bezoek kregen we een bescheiden rondrit door de buitenwijken van Milaan en stapten we uit op de hoek van het Piazza della Scala. Precies.... daar waar de beroemde Scala van Milaan is.
Daarna liepen we door de Galleria Vittorio Emanuele II, waar de grote namen, zoals Prada en Guchi, gevestigd zijn.
Als je door de imposante gallerij bent gelopen, kom je op het Piazzo del Duomo.. Weer goed... daar waar de beroemde Dom van Milaan staat 😏
Nadat we werden gewezen op de gouden Madonna (het enige gouden beeld boven op de Dom), konden we Milaan zelf nog zo'n drie uur verkennen.

Dag 7: Isola Bella en Isola del Pescatori (Isole Borromee)
Een rustige start! Om 9.20 uur werden we verwacht in het haventje van Baveno (op 150 meter van ons hotel).
Deze dag stond een bezoek aan twee van de vijf Borromeïsche eilanden op het programma. Isola Bella konden we eerst een zelf verkennen (en de toeristenwinkeltjes bezoeken). Daarna kregen we een rondleiding in Palazzo Boromeo.
Met de bouw van dit paleis en de tuinen er omheen, werd gestart in de 17e eeuw. In de 20e eeuw werden nog bouwwerkzaamheden uitgevoerd. De familie Borromeo brengt nog steeds ieder jaar een bezoek aan het paleis.
Na de rondleiding konden we de tuinen van het paleis bewonderen.
Het bezoek aan Isola del Pescatori was wat kort. Na de lunch was er weinig tijd om iets van het eilandje te kunnen zien.
Rond half 3 waren we terug in Baveno en vanuit het haventje hebben we een ritje gemaakt met het toeristentreintje. Dat treintje rijdt een aantal keer per dag door Baveno. Het is een leuke manier om iets meer van het stadje te zien.
Wij sloten de dag in stijl af: namelijk met ons dagelijks zwembadbezoekje. Na een lange warme dag is dit de perfecte manier om wat af te koelen, en om in leuk gezelschap wat te kletsen en te lachen.

Dag 8: Vrije dag!
Onze laatste dag in Baveno. Voor de liefhebbers had de chauffeur een aantal uitjes verzonnen en daarvoor had hij een hele dienstregeling uitgedacht. Wij kozen ervoor om met de 'lijndienst" naar Intra te gaan om daar de markt te bezoeken. Andere mogelijkheden waren een bezoek aan een botanische tuin en een ritje met een bijzondere kabelbaan naar een mooi uitzichtpunt (waarvoor je met de ferry over moest steken).
Het diner had een feestelijk tintje, we kregen een extra voorafje en het dessert (slagroomtaart - erg lekker) werd op een speciale manier binnengebracht. Na het diner werd de hele groep op de boulevard verwacht waar de chauffeur en zijn vriendin met ons wilden proosten op een mooie reis.

Dag 9 (en 10): Op de teruqweg naar Nederland
Om 8.00 uur werden de koffers verwacht bij de bus. Na het inladen van de koffers, én nadat iedereen dan toch een plekje in de bus had gevonden, vertrokken we voor de terugreis. Tot aan Locarno volgden we het meer, daarna reden we tussen de bergen. In de buurt van de Gotthard werd democratisch besloten dat we dit keer door de tunnel zouden gaan.

Het verkeer voor de Gotthardtunnel zat mee en daarom konden we bij Altdorf van de snelweg af. Via de Axenstrasse kwamen we in Brunnen (Zwitserland), waar we gestopt zijn voor de lunch.

Daarna was er nog een stop in Luzern, de stad van de uurwerken. En nu zijn we aangekomen bij ons overnachtingshotel in Sausheim (Frankrijk). Morgen is alweer de laatste dag van onze reis.

We hebben een heerlijke vakantie gehad. Mooie plekjes bezocht, veel gezien, leuke mensen leren kennen en ook veel gelachen. Chauffeur/reisbegeleider Erwin heeft ons onderweg veel verteld en heeft ons veilig en zeer vakkundig uit en (bijna) thuis gebracht.

Reisverhaal Hellen

Gisteren teruggekomen van de 10 daagse reis aan de oevers van de lago Maggiore, in 1 woord fantastisch met top chauffeur Erwin! Hotel top weer 100% meegevallen, als ik min punt moet noemen zijn dat de overnachtingshotels in de Franse Elzas, maar verder hele mooie reis 🇮🇹 ❤️

Reisverhaal Anita

Hele mooie fijne vakantie gehad aan het van lago Maggiore.
We zijn de mede reizigers erg dankbaar voor alle hulp die wij hebben gehad. Mijn man kan niet zover lopen en heeft soms een rolstoel nodig.
Ook dank aan de fijne sociale hulpvaardige chauffeur Erwin, en zijn vriendin die ook mee is geweest. Hij weet ook nog heel veel te vertellen.

Reisverhaal Ellen

Mijn man en ik hebben de reis 10 dagen aan de oevers van het Lago Maggiore gemaakt vanaf 1 juli 2023. Was een hele mooie reis met een top chauffeur Erwin (o) op de heen reis ging hij over de Gotthardpas ook de terug reis. Dit was zo mooi. Vandaar deze foto. De rest van de reis was ook hele top een dikke tien.

Reisverhaal Jolanda

Sinds een week terug van de reis Lago Maggiore..wat een geweldige reis..top chauffeur.. sympathieke man. Erwin (o). overnachtingshotels slecht..kleine kamers eten koud..ontbijt wel goed..Hotel Baveno geweldig..mooie kamer ..eten heerlijk... vriendelijk personeel..mooie excursies.
1 klein min puntje..prullenbakje op de slaapkamer
En het brood om te roosteren was steeds op en werd langzaam aangevuld.
Voor de rest alleen maar lof.
Wij gaan volgend jaar weer met jullie mee.

Reisverhaal L. A. van 't Wout

Reisverhaal Merian

Foto 1 is genomen vanuit onze hotelkamer in Baveno
Foto 2 is genomen bij een fontein di Fontana in Arona

In augustus een mooie en gezellige reis gemaakt, die goed verzorgd was gezellige groep en een leuke buschauffeur Erwin, die er een extra mooie reis van maakte.
Hopen nog vele mooie reizen te kunnen maken.

Reisverhaal Anneke

Zonsondergang aan het meer van Lago Maggiore
In de botanische tuin  en op het eiland.

Reisverhaal Peter

Afgelopen maandag teruggekomen van de reis" Aan de oevers van de Lago Maggiore"

Reisverhaal Wil

Teruggekomen van een prachtige reis naar het Lago Maggiore. Wij hadden een geweldige chauffeur Erwino en een leuk gezelschap en ook nog prachtig weer. Wat wil je nog meer.

Reisverhaal Kitty

Heerlijk langs de oevers van het Lago Maggiore! Een heerlijke reis!!

Reisverhaal Joke

In mei prachtige reis gemaakt : 10 dagen aan de oevers van het lago maggiore.
Foto genomen op eiland isola bella..
Bedankt bolderman voor de mooie goed georganiseerde reizen.
We blijven terug komen.

Reisverhaal Rieky

Hierbij verschilldende  foto's van onze vakantie in het mooie Lago Maggiore in Italie
Het zijn verschillende foto's. van onze excursiereis.

Reisverhaal Hans

Hierbij stuur ik een paar foto’s voor deelname aan de fotowedstrijd van Bolderman.
WIj hebben een heerlijke busvakantie met Bolderman gemaakt naar  de oevers van het Lago Maggiore.

Reisverhaal Hennie

Een hele mooie vacantie gehad aan het Lago Maggiore , en een prima chauffeur Roy die ons veel vertelde en liet zien over de omgeving.

Reisverhaal Rien

Onze eerste reis met Bolderman naar het Lago Maggiore. Mooie reis met fijne excursies, aangevuld met informaties van onze chauffeur Roy : een prachtige inkijk in dit deel van Italie. In Verbania een prachtige kamer met een indrukwekkend uitzicht op het Lago Maggiore Voor ons een prettige eerste kennismaking met Bolderman reizen

Reisverhaal Roy

Dat waren weer 10 mooie dagen aan het Lago Maggiore!! Volgende maand maar weer eens dunnetjes over doen!

Reisverhaal Anja

Recentelijk heb ik een geweldige vakantie mogen beleven van Bolderman. Een 10 daagse busreis aan de oevers van het Lago Maggiore. Een schitterende omgeving, goed hotel, stralend weer, leuk gezelschap en prachtige excursies, onder begeleiding van onze kundige, leuke, betrokken chauffeur Martijn. Ik heb vele mooie foto’s mogen maken aan en van het Lago Maggiore, maar ook van de Zwitserse alpen, die we hebben gezien tijdens excursies en op de heen- en terugreis.

Reisverhaal Jos

Bijgaande foto is genomen vanuit ons hotel bij een opkomende zon. Hoewel de voorspellingen niet alle dagen zon waren, hebben we deze in Italië wel gehad. Prachtige busreis mede te danken aan onze chauffeur Martin!