8 dagen Lourdes en de Pyreneeën

Aan de voet van de Pyreneeën en aan de oevers van de rivier de Gave vinden we Lourdes. Eén van de grootste bedevaartsoorden van de wereld en prachtig gelegen te midden van groenbeboste heuvels en imposante bergmassieven. De bekendheid van Lourdes begint in 1858. In dat jaar verschijnt Maria een aantal keer aan de toen 14-jarige molenaarsdochter Bernadette Soubirous. Bij één van de verschijningen begon er in de grot van Massabielle water uit de bron te stromen. In de loop der jaren kwam er in Lourdes een enorme toeloop van gelovigen op gang en vonden er enkele opzienbarende genezingen plaats. Tijdens ons verblijf in Lourdes zult u ruimschoots de gelegenheid hebben om de verschillende bekende plaatsen in dit wereldberoemde bedevaartsoord te bezoeken en indien u dit wenst, deel te nemen aan de plechtigheden. Ook de prachtige natuur en andere bezienswaardigheden in de directe omgeving zullen aan bod komen. Tijdens deze excursiereis verblijven we in Lourdes in Hotel des Pays-Bas, dat op loopafstand ligt van de grot van Masabielle.

• Wandeling door Lourdes o.l.v. lokale gids
  • Pyreneeëntocht
  • Optioneel Grotten van Bétharram
  • Pau
  • Mogelijkheid tot deelname aan kaarsenprocessie

Reisplan Lourdes en de Pyreneeën

Zaterdag: Nederland - Midden-Frankrijk

Met één van onze servicelijnen reist u naar ons centrale overstappunt. Na een kopje koffie of thee rijden we met verschillende stops naar ons overnachtingshotel in Midden-Frankrijk voor diner en overnachting.

Zondag: Midden-Frankrijk - Lourdes

We vervolgen onze reis naar Lourdes, natuurlijk weer met voldoende stops. Tegen de avond komen we aan bij Hotel des Pays-Bas waar na de kamerindeling het diner op u staat te wachten.

Maandag: Lourdes

‘s Ochtends gaan we onder leiding van een lokale gids een wandeling maken door Lourdes. We zien o.a. het huis Moulin de Boly, waar Bernadette heeft gewoond, het Cachot, de parochiekerk en de ondergrondse kerk Pius X. Na het diner kunt u de plechtigheden bij de grot bijwonen.

Dinsdag: Pyreneeën

Vandaag staat de ruige bergwereld van de Pyreneeën centraal. We rijden naar Gavarnie, dat op de Werelderfgoedlijst staat vanwege de Cirque de Gavarnie, een zogenaamd keteldal. Na dit bezoek vervolgen we onze weg en gaan een berg 'beklimmen' die bekend is van de Tour de France, de Col du Tourmalet. Vergeet vandaag uw camera dus niet, want tijdens deze Pyreneeëntocht is de natuur overweldigend. ‘s Avonds kunt u deelnemen aan de kaarsenprocessie op de Esplanade des Processions.

Woensdag: Grotten van Bétharram

In de ochtend bent u vrij. Rond 13.00 uur, rijden we naar Bétharram, waar u een bezoek kunt brengen aan de prachtige druipsteengrotten van Bétharram. Dit grottencomplex behoort tot de mooiste van de Pyreneeën.

Donderdag: Pau

We rijden na het ontbijt naar Pau, een karaktervol stadje met een rijke historie. Het oude centrum is grotendeels een voetgangerszone. Op de Boulevard des Pyrénées kunt u heerlijk winkelen of gezellig op een terrasje een drankje nuttigen. Ook kunt u het kasteel, waar koning Hendrik IV van Frankrijk geboren is, bezoeken. We zijn op tijd weer terug in Lourdes.

Vrijdag: Lourdes - Midden-Frankrijk

Helaas moeten we weer afscheid nemen van Lourdes. Via de Franse autowegen rijden we naar ons overnachtingshotel in Midden-Frankrijk voor de laatste overnachting van deze reis.

Zaterdag: Midden-Frankrijk - Nederland

Na het ontbijt beginnen we aan de laatste etappe van deze busreis naar Lourdes. Door het Franse en Belgische landschap rijden we naar ons centrale overstappunt in Nederland. Hier krijgt u een goed verzorgd afscheidsbuffet aangeboden. Aansluitend wordt u weer met één van onze servicelijnen huiswaarts gebracht.

Landkaart: Lourdes en de Pyreneeën

3* Hotel des Pays-Bas, Lourdes

Het hotel ligt vlakbij de rivier en op loopafstand van de grot van Masabielle. Het beschikt over een receptie, restaurant, bar, televisie-lounge en lift. Ook heeft het hotel een zonnig terras. Alle kamers beschikken over een televisie en een badkamer met douche, toilet en haardroger. Aan de receptie worden meerdere talen gesproken, waaronder Nederlands. Wifi is gratis in het hotel.

Overnachtingshotel Midden-Frankrijk

U verblijft op weg naar uw bestemming in een middenklasse hotel. Het hotel beschikt minimaal over een receptie en (ontbijt)restaurant. Het diner gebruikt u in het hotel of in een nabijgelegen restaurant. Alle kamers zijn voorzien van een badkamer met bad of douche en toilet. De naam en adresgegevens ontvangt u bij uw reispapieren.

Reisimpressie

Reisimpressie 8 dagen Lourdes en de Pyreneeën

Bekijk nu onze korte reisvideo van de 8-daagse busreis Lourdes en de Pyreneeën.

Frankrijk

In Frankrijk wordt met de € ( euro ) betaald.

In Frankrijk kunt u een Nederlandse platte stekker gebruiken. Een ronde stekker dient over een uitsparing te beschikken voor de in de stopcontact aanwezige aardingspin. U heeft een reisstekker nodig als uw stekker niet over een dergelijke uitsparing beschikt.

Het water uit de kraan heeft een licht chloorgehalte en kan daardoor maag- en darmklachten veroorzaken.

UTC + 1, dezelfde tijdzone als Nederland

Frans is de officiële taal in Frankrijk. Daarnaast zijn er nog een aantal dialecten.

De prijzen in Frankrijk zijn over het algemeen vergelijkbaar met die in Nederland.

Reisverhaal Henriëtte

Ha toppers van Bolderman, in de bijlagen een aantal foto's die ik heb gemaakt op mijn reis die ik met jullie gemaakt heb naar Lourdes en de Pyreneeën van 8 juli 2023 t/m 15 juli 2023. De foto's zijn gemaakt tijdens de Pyreneeëntocht, helaas geen Tourmalet want die was afgesloten, maar heb echt genoten en na een aantal reizen die ik al met jullie gemaakt heb staat deze nu met stip op 1.

Reisverhaal Annelies

Het was een prachtige excursie reis naar Lourdes genoten met mijn vriendin Helena.
En onze chauffeur Wim was heel goed netjes mooie routes gereden een topper is hij.Beslist de moeite waard deze reis. We hebben gebeden gezongen in de bus Wim is gelovig 📿🕯️🙏🏻🩵

Reisverhaal Bep

Nu weer thuis. Was een heerlijke week. Gezellige mede reizigers en een super chauffeur Wim. Hij is ook een geweldige reisleider, weet veel.

Reisverhaal Michaela

Vandaag laatste dag vakantie dag frankrijk hallo Nederland. Ondanks het weer een mooie vakantie gehad. De mooie stad Lourdes, de bergen en de druipsteengrotten. Bolderman Excursiereizen bedankt voor de mooie ervaring.

Reisverhaal Piet

Beste Bolderman bezoekers dit is een betere compilatie van de reis met meerdere foto's om een duidelijk zicht van deze mooie reis te krijgen, chauffeur Harry bedankt en blijf zo doorgaan.

Reisverhaal Harrie

Prachtige reis Lourdes gehad!

Reisverhaal Urszula

Vakantie van Bolderman, Lourdes en Pireneje. Vakantie met corona tijd. Alles van Bolderman  uitstekend, en op erg goede niveau. Dat is Bolderman, dat moet uitstekend zijn.

Reisverhaal Pien

Samen met mijn oma vertrokken we naar Lourdes. Zolang ik het mij kan herinneren wilden oma en ik al graag een keer samen naar Frankrijk, naar de bergen van de Tour de France. Nadat ik al twee keer eerder naar Lourdes was geweest, leek het oma, na alle reisverhalen van mij, ook leuk om eens een keer naar Lourdes te gaan. Om zelf te rijden naar Lourdes zagen we niet zitten, dus kwamen we uit bij Bolderman.

De volgende dag kwamen we ’s avonds aan in Lourdes. We gingen avondeten en meteen door naar de lichtprocessie. Deze was zo indrukwekkend, dat we hem de rest van de week ook hebben bijgewoond.

Op maandag kregen we een rondleiding van onze Nederlands sprekende gastvrouw van het hotel. Zij leidde ons rond door Lourdes samen met onze buschauffeuse Charlotte. We hadden de middag vrij en oma en ik hebben toen nog een paar dingen bezocht van de rondleiding, die we nog eens beter wilden zien. (Foto 2)

Op dinsdag zijn we met de bus de Col du Tourmalet opgereden. Dit vonden we heel spannend, want het waren smalle wegen.

Op woensdag zouden we naar de grotten gaan. Het waren veel trappen lopen en omdat het erg heet was, besloten oma en ik om niet mee te gaan. ’s Ochtends waren we nog bij de internationale mis in de ondergrondse kerk, wat heel erg indrukwekkend was. Oma en ik hebben de rest van de dag rond de heiligdommen gelopen en ik liep ’s middags nog de grote kruistocht. (Foto 1, 4, 5)

Donderdag was de dag dat we naar Pau zouden gaan. Het was zo warm, dat er werd besloten om niet de hele dag in een stad te lopen. Er werd voorgesteld om naar een vogelshow te gaan. Oma en ik bleven liever onze laatste dag nog in Lourdes. Hier gingen we ’s ochtends naar de mis voor de Pelgrims en ’s middags liep ik de kleine kruistocht. Het was erg heet en we zochten dan ook vooral de kerken op, waar het lekker koel was. (Foto 3)

Vrijdag was het tijd om het prachtige Lourdes te verlaten en gingen we weer naar huis. Het was een fantastische week!

Uitleg van de foto’s:
Foto 1: rots met rozenkrans: De grote kruistocht beeld het verhaal van Jezus uit in de vorm van beelden. De grote kruistocht gaat stijl omhoog langs deze beelden. Aan het eind van de tocht kom je bij het beeld dat Jezus verrijst uit het graf. Hier hangen mensen hun rozenkrans. Overal waar je keek waren rozenkransen. Erg indrukwekkend.
Foto 2: heiligdommen van Lourdes: Deze foto is genomen op de helling om naar boven te gaan. Foto 3: heiligdommen van Lourdes voorkant: Een zeldzame plaat, er is bijna niemand te bekennen op de foto. Ondanks het goede weer tijdens de hele vakantie, waren er toch wolken. Deze geven een magische tint aan de foto.
Foto 4: Jezus met kruis op zijn schouder: Jezus wordt ter dood veroordeeld en moet met het kruis naar de plek lopen waar hij zal worden opgehangen. Onderweg valt Jezus 3 keer. Op de foto is Jezus voor de eerste keer gevallen.
Foto 5: Jezus onder het kruis: Jezus valt voor de tweede keer. Echter, het vallen van Jezus met het kruis komt niet voor in de Bijbel. Het valt niet uit te sluiten dat dit bedacht is om de zwaarte van de relatief korte tocht te onderstrepen. Het zou de enorme last illustreren van de zonden van alle mensen, die Jezus immers op zich had genomen. Ik hoop heel erg dat ik win! Ik zou dan als verassing mijn oma nog een keer meenemen naar Lourdes omdat het zo’n speciale reis was en omdat oma het er nog steeds veel over heeft.