10 dagen Istrië, Opatija

Op het schiereiland Istrië, dat zowel tot Slovenië als tot Kroatië behoort, ligt onze bestemming Opatija, aan de voet van de 1.400 meter hoge berg Ucka. Opatija is vanwege de beschutte ligging en de nabijheid van de zee een geliefd vakantie- en kuuroord. Opatija ligt aan de zogeheten bloemenrivièra en deze naam is natuurlijk niet toevallig. Door de hoge bergen in het noorden wordt dit gebied tegen koude winden beschermd. Hierdoor ontstaat een uitbundige weelde aan subtropische bloemen en planten, waarvan bijna altijd wel een deel in bloei staat. Het afwisselende excursieprogramma tijdens deze reis zorgt ervoor dat het een onvergetelijke vakantie wordt. Hoogtepunten van deze reis zijn ongetwijfeld het bezoek aan de wereldberoemde druipsteengrotten van Postojna en de Plitvice Meren. Samen met de leuke pittoreske dorpjes die we gaan zien, vormt dit het decor van deze onvergetelijke reis.

• Hotel aan zee
  • Eiland Krk
  • Optionele excursie Plitvice meren
  • Rovinj en Poreč
  • Optionele excursie grotten van Postojna

Reisplan Istrië, Opatija

Maandag: Nederland - Zuid-Duitsland

Met één van onze servicelijnen reist u naar ons centrale overstappunt. Na een kopje koffie of thee rijden we met diverse stops naar ons hotel in Zuid-Duitsland voor diner en overnachting.

Dinsdag: Zuid-Duitsland - Opatija

We vervolgen onze reis en al snel bereiken we Oostenrijk, waarna we de route via Salzburg en de Tauernautobahn kiezen. We rijden door een prachtig berglandschap en passeren in Oostenrijk bekende plaatsen als Spittal en Villach, waarna we via Slovenië de grens met Kroatië bereiken. We arriveren voor het diner in ons hotel in Opatija.

Woensdag: Eiland Krk (zie Bolderman Pluspakket)

's Morgens kunt u eerst op uw gemak ontbijten en in de loop van de ochtend rijden we via Rijeka over de Titobrug naar het 38 kilometer lange eiland Krk. Hier zien we o.a. de pittoreske plaatsjes Malinska, Krk en Vrbnik. In Vrbnik heeft u de mogelijkheid een wijnkelder te bezoeken (zie Pluspakket).

Donderdag: Plitvice Meren (zie Bolderman Pluspakket)

Met de gasten die het Pluspakket geboekt hebben, vertrekken we na het ontbijt naar de Plitvice Meren, een hoogtepunt op deze reis. Overweldi­gend is het zicht op de meren, die op verschillende hoogtes liggen en die onderling door vele watervallen zijn verbonden. Dit Nationale Park staat sinds 1979 op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Aangelegde wandelpaden voeren u door de heuvels langs watervallen, rotswanden en azuurblauwe meren. Het geheel ligt in een landschap van prachtige groene bossen en struiken. Vergeet uw camera vandaag dus niet!

Vrijdag: Vrije dag of Grotten van Postojna (zie Bolderman Pluspakket)

U kunt de dag vandaag zelf indelen of als u het Pluspakket heeft geboekt, gaat u mee naar Postojna. Hier bevindt zich de Postojna Jama, het grootste en meest indrukwekkende grottencomplex van Europa. Het is zó groot dat een gedeelte van de onderaardse route per treintje wordt afgelegd. Een gids vertelt onderweg over alle wetenswaardigheden die bij dit fascinerende natuurverschijnsel horen. Vanaf het eindstation van het treintje gaan we te voet verder om de mooiste druipsteenvormen te bekijken. Tip: trek vandaag goede wandelschoenen aan en neem een vest of trui mee, want in de grotten heerst een constante temperatuur van ca. 10 graden.

Zaterdag: Rovinj en Poreč

Vandaag maken we een mooie tocht over het schiereiland Istrië. Via de Ucka Tunnel en langs Paz en Pazin komen we bij Poreč, de plaats die wij later op de dag zullen bezoeken. Vanaf hier rijden we verder landinwaarts via Zminje naar het aan de westkust gelegen vissersplaatsje Rovinj, dat fotogeniek op een landtong in zee ligt. ‘s Middags bezoeken we het schilderachtige plaatsje Poreč, waar u een wandeling door het historische centrum kunt maken. Het stadje is meer dan 2.000 jaar oud en vele volksstammen hebben zich hier gevestigd, waaronder de Romeinen. Die kwamen echter niet om te werken, maar om er een 'goddelijke' vakantie te vieren. Bezienswaardig zijn de Euphrasius-basiliek en het Regionale Museum. Aansluitend gaan we terug naar ons hotel in Opatija.

Zondag: Vrije dag

Vandaag heeft u de hele dag voor uzelf. Wilt u heerlijk een dagje aan het strand doorbrengen, op een terrasje zitten of een mooie wandeling maken? De keuze is aan u.

Maandag: Ochtendtocht Mošćenice (zie Bolderman Pluspakket)

's Morgens vertrekken we om de nabije omgeving te verkennen. We zien het mooie plaatsje Lovran met haar vele laurierheesters en brengen een bezoek aan het oude Mošćenice, een meer dan 1.000 jaar oud stadje, gebouwd om piraterij tegen te gaan. Hoog op de heuvel heeft u een prachtig uitzicht over de zee en eilanden van de Kvarnerbocht. In Mošćenice krijgen we een rondleiding o.l.v. een gids (zie Pluspakket). Rond het middaguur zijn we weer terug bij ons hotel en de middag kunt u gebruiken om bijvoorbeeld de laatste souvenirs te kopen of lekker te relaxen.

Dinsdag: Opatija - Zuid-Duitsland

Het is helaas tijd om weer aan de terugreis te beginnen. We rijden via Ljubljana en de Karawankentunnel of de Loiblpas naar Oostenrijk. Vervolgens over de Tauernautobahn richting Salzburg, waar we de grens met Duitsland oversteken. Aan het eind van de middag komen we aan bij het hotel in Zuid-Duitsland voor de laatste overnachting van deze reis.

Woensdag: Zuid-Duitsland - Nederland

Via de Duitse autobanen rijden we terug naar Nederland, waar u ter afsluiting van deze prachtige reis een goed verzorgd afscheidsbuffet krijgt aangeboden. Daarna keert u via één van onze servicelijnen weer huiswaarts.

Landkaart: Istrië, Opatija

4* Hotel Kristal, Opatija

Hotel Kristal ligt direct aan de kust en heeft een prachtig, panoramisch uitzicht op de Kvarnerbaaien. Het bevindt zich op 5 minuten lopen van het centrum en het belangrijkste strand van Opatija. Het hotel beschikt over een receptie, lift, restaurant, bar, terras en eigen strand met ligstoelen (tegen betaling). Alle kamers zijn voorzien van een kabel-televisie, kluisje, minibar en een badkamer met bad of douche, toilet en haardroger. Sommige kamers kijken uit op zee. Wifi is gratis in het hotel.

Overnachtingshotel Zuid-Duitsland

U verblijft op weg naar uw bestemming in een middenklasse hotel. Het hotel beschikt minimaal over een receptie en (ontbijt)restaurant. Het diner gebruikt u in het hotel of in een nabijgelegen restaurant. Alle kamers zijn voorzien van een badkamer met bad of douche en toilet. De naam en adresgegevens ontvangt u bij uw reispapieren.

Kroatië

In Kroatië wordt met de € ( euro ) betaald.

In Kroatië worden dezelfde stekkers en stopcontacten gebruikt als in Nederland.

Het wordt afgeraden water uit de kraan te drinken vanwege het chloorgehalte. Dit kan maag- of darmklachten veroorzaken.

UTC + 1, dezelfde tijdzone als Nederland

Kroatisch is de officiële taal in Kroatië.

De prijzen in de toeristische plaatsen in Kroatië zijn te vergelijken met de prijzen in Nederland.

Reisverhaal Marinus

Eerste foto is gemaakt van een huisje in Mosenice, Istrie, in oktober 2023
Twee laatste foto's zijn gemaakt van Opatija bij zonsopgang, oktober 2023.
Fotos gemaakt op de Lungomare wandelroute in Opatija, in oktober 2023
Fotos gemaakt in oktober 2023 tijdens de Istrie reis bij de Plitvice Meren.

Reisverhaal Femke

Foto 1: Brug naar eiland Krk
Foto 2: Bezoek aan Plitvice Meren (schitterend!)
Foto 3: Bezoek aan stadje Rovinj
Foto 4: Boottocht (optioneel op zondag) met uitzicht links op het hotel

Reisverhaal Tanja

Ik ben begin juli met Bolderman naar Kroatië (Istrië), Opatija geweest. Wat een geweldig mooie reis. Veel gezien en gedaan. Één van de hoogtepunten was toch echt wel de Plitvice meren.

Reisverhaal Leny en Stéphanie

Ik heb zoveel mooie foto's van onze onvergetelijke reis naar Kroatië,  Opatija samen met mijn dochter.

Reisverhaal Benita

Foro gemaakt in Rijeka tijdens onze reis naar Istrie-Opatija. In het prachtige stadje Rijeka werden we verrast door dit mooie kunstwerk.

Reisverhaal Theunis

Tijdens wandeling Lungomare pad van Lovran naar Opatija

“Maiden with 2 seagulls…..”
“Kleurrijk afscheid van Opatija“

Reisverhaal C.E. Spiessens

Foto 1 Plivice meren
Foto 2 beeld meisje met zeemeeuw Opatija
Foto 3 uitzicht vanuit hotel Lungomare Opatija
Foto 4 straatje in Rovinj
Foto 5 waterpomp Moscenice
Het was een geweldige reis. Goede indruk gekregen van Kroatië. Prachtig land.

Reisverhaal Marie-Jose

Oktober, nazomer in een prachtig Rovinji
Prachtig uitzicht, zonsopkomst vanaf balkon hotel Lungaomare op de adriatische zee.

Reisverhaal Lizette

We verbleven in hotel Lungomare met mooie kamers en een prima ontbijt-en dinerbuffet.
De reis stond onderleiding van chauffeur Jaco en gids Neven.
We hadden een leuke groep en mooi weer, ik heb genoten van deze vakantie. Een kleine foto impressie van de reis.

Reisverhaal Lieneke

Vorige week woensdag terug gekomen van een geweldige reis naar Opatija en Istrie.
We hadden een geweldige groep met leuke mensen en een top chauffeur Jaco!

Reisverhaal Ramona

Kroatië, Opatija.... het was een prachtige reis... super veel en hele mooie dingen gezien! Wel vonden wij het jammer dat er niet veel tijd was om dingen te bekijken, het was een strak programma! Dus nu nog een paar daagjes uitrusten thuis en alle indrukken verwerken 😁👍

Reisverhaal Danny

Bijgaand ontvangt u 7 foto's die gemaakt zijn tijdens de Boldermanreis, Istrië, Opatija.
Foto 1; Deze is gemaakt op eiland Krk.
Foto 2; Deze is gemaakt langs de boulevard van Opatija (dicht bij het hotel)
Foto 3; Deze is gemaakt langs het water in Opatija (dicht bij het hotel)
Foto 4; Deze is gemaakt langs het water in Opatija (dicht bij het hotel)
Foto 5; Deze is gemaakt langs het water in Opatija (paar km van het hotel)
Foto 6; Deze is gemaakt in Rovinj.
Foto 7; Deze is gemaakt bij de Plitvice meren.

Reisverhaal Anja

10 daagse reis Opatija Kroatië.
Geweldig!

Reisverhaal Jose

Op weg naar huis na een geweldige vakantie in opatija met prachtige excursies

Reisverhaal Tonny

Hierbij stuur ik een paar foto's van onze vakantie naar Istrie Opatija
Wij hadden nog nooit gehoord van Jan Adams.
Nu even in het kort (prima chauffeur )iemand die alles perfect regeld maar bovenal een erg leuke man om mee om te gaan. Wij hebben er in ieder geval van genoten.
Hierbij ook een pluim voor de Croatiese gids (Neven? )die zijn werk ook perfect doet dat mag ook wel een keer gezegd worden

Reisverhaal Reiny

De foto's zijn gemaakt op onze 10 daagse reis Istrië , Opatija. Een prachtige reis met de Plitvicemeren als hoogtepunt

Reisverhaal Henny

Helaas zit onze vakantiereis naar Opatija in Kroatië er alweer op wat hebben genoten, en Jaco onze chauffeur en reisleider bracht ons naar al deze mooie plaatsen en met zijn humor en de vele informatie die hij met ons deelde over het land werd deze reis voor ons een reis met een goudenrandje Jaco nogmaals bedankt, hier nog wat foto's van de laatste drie dagen

Reisverhaal Nelleke

Tijdens onze verblijf in Opatija vorig week zagen we tijdens onze boottocht op zondag ook nog dolfijnen.
Ze waren wel erg ver weg, maar..... we hebben ze gezien !

Reisverhaal Gerda

Vandaag thuisgekomen van een schitterende reis naar Opatija! Genoten en heerlijk weer gehad. Super chauffeur en gezellige groep. Op naar de volgende vakantie.

Reisverhaal Jeannet

We hebben genoten van de geweldige reis naar Istrië en Kroatië. Ons geheel gerenoveerde en uitstekende hotel, lag in de prachtige plaats Opatija. Jacco, onze chauffeur en tevens reisleider, was een "mensenmens", zoals hij zichzelf ook noemde. Naast een uitstekende bestuurder van de ruime touringcar, was hij een prima reisleider en tevens ook een entertainer. Hij zorgde er tevens voor, dat de stemming in de bus fantastisch was! Hoogtepunten van deze reis, waren toch wel de Plitvice meren, de grotten van Postojna in Slovenië, de diverse oude stadjes en de boottocht, die we geboekt hadden. Tevens was het erg fijn, dat we een Nederlands sprekende gids hadden. Kortom: We hebben een supermooie reis gehad in een prachtig land!!!

Reisverhaal Peter

Prachtige reis gehad met luxe acommodatie en erg leuke chauffeur!
Zullen deze reis zeker aanbevelen bij vrienden en kennissen!

Reisverhaal Marjolein

Bijgaand een foto die genomen is tijdens onze Boldermanvakantie in Opatija. Mijn vriend en ik hebben de busreis van Bolderman geboekt en hebben een heerlijke vakantie gehad met diverse excursies. De foto is genomen in het Nationaal Park Plicivemeren wat een van de mooiste excursies was tijdens onze reis. We hebben genoten van een goed verzorgde vakantie.

Reisverhaal Dick

Wij zijn naar Opatija geweest.
Jan (l) was onze chauffeur. Het was een geweldige reis.
Dank aan alle reisgenoten het was fantastisch

Reisverhaal Anja

Hierbij een foto van de Madolina bij nacht in Opatija Kroatië.
Gemaakt tijdens de geweldige reis Opatija kroatië die wij al jaren maken met Bolderman.
Hoop er nog vele malen naar toe te kunnen gaan.

Reisverhaal Anneke

Wij zijn met Bolderman reizen naar Opatija Istrie geweest. Veel gezien en gedaan. Supervakantie gehad, mede dankzij chauffeur Jan en leuke medereizigers. Wat zeker mooi was op de rondvaartboot zagen we dolfijnen. Schijnt normaal op deze tijd van het jaar niet veel meer voor te komen. Bijgaand enkele foto's in van de Plitvice meren in Kroatie.

Reisverhaal Louis en Nelly

Beste Boldermannen(vrouwen)

Het was genieten op onze eerste reis met u
Onderneming
Naar Kroatië.
Onze volgende reis is alweer geboekt.
naar het Beierse- woud
Deze foto geeft een mooie doorkijk naar Opatija.

Reisverhaal Mariska

Net terug uit Opatije Kroatië en wat mis ik het al! Dus maar net even snel geboekt voor Praag!

Reisverhaal Marleen

Wij maakten met uw bedrijf  een prachtige goed verzorgde busreis naar Opatija in Istrië.
Dit, met een over uitstekende rij- en communicatieve vaardigheden van chauffeur Andre.
Tijdens de gemaakte reis deden we het plaatsje Rovinj aan waar ik onder andere deze foto maakte.

Reisverhaal Reiny

Reisverhaal Sandy

Me vader en ik zijn op vakantie gegaan naar Kroatië opatija alles zeer goed geregeld door onze chauffeur ándere we hebben veel gezien echt een mooi land