Extra cruise informatie
Vervoer van en naar het schip of naar het vertrekpunt
U dient op eigen gelegenheid van en naar Arnhem te reizen. Wij verzorgen voor deze cruise geen aparte servicelijnen. Het schip vertrekt vanuit Arnhem. Voor een aantal cruises ligt het cruiseschip in het buitenland, vanuit Arnhem vertrekt dan de touringcar naar het schip. Deze busreis is inclusief de reissom. Het exacte vertrekadres ontvangt u in de reispapieren.
Verzorging aan boord
De vermelde reissommen zijn op basis van een volpension verzorging aan boord. Dit betekent dat ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen. Bij het ontbijt zorgen we voor een kopje koffie of thee. Ook is er in de lounge vaak een koffie of thee moment in de ochtend en middag, meestal met iets lekkers erbij. Tijdens iedere reis wordt er een Captains- of Farewell Dinner geserveerd. Een bijzondere avond waarop u extra verwend wordt.
Excursies
Tijdens onze riviercruise bieden we diverse excursies aan. Het aanbod varieert van een stadswandeling, tot een rondrit en van een bezoek aan een wijnkelder tot een bustransfer. U ontvangt een overzicht van de excursiemogelijkheden bij uw reisbescheiden. Excursies zijn niet bij de reissom inbegrepen, tenzij expliciet anders vermeld. U boekt en betaald deze aan boord, ook voor inbegrepen excursies dient u zich aan boord aan te melden. Excursies gaan alleen door wanneer er voldoende animo is. Ook hebben bepaalde excursies, zoals bustochten en rondvaarten, een maximum aantal deelnemers. Zorg daarom dat u op tijd boekt. Er wordt altijd geprobeerd Nederlandse gidsen voor de excursies te regelen, maar helaas is dit niet altijd mogelijk. Het kan dus zijn dat de excursies in sommige plaatsen in het buitenland begeleid worden door een Duitse of Engelse gids. Door oponthoud of andere organisatorische redenen kan het voorkomen dat een excursie wordt gewijzigd of geannuleerd. Bij het samenstellen van de excursieprogramma’s hebben wij enkel een bemiddelende rol. De eindverantwoording en aansprakelijkheid ligt bij de uitvoerende organisaties.
Bemanning
Aan boord van de schepen bestaat de bemanning uit verschillende nationaliteiten. Het kan dus voorkomen dat u in het Engels of het Duits wordt aangesproken. Er is altijd een Nederlandssprekende hotelmanager en/of cruisedirector aanwezig en wij proberen er voor te zorgen dat er altijd een Nederlandssprekend bemanningslid in de buurt is die u in het Nederlands te woord kan staan.
Parkeren in Arnhem
Komt u met eigen vervoer, dan kunt u uw auto parkeren in parkeergarage Rozet. De kosten zijn ca. € 25,00 per dag (prijs 2025). Bij uw reisbescheiden krijgt u hier meer informatie over.
Rolstoelen en rollators
Gebruik aan boord is niet toegestaan
De veiligheid van onze passagiers en bemanning gaat boven alles. Ook als u minder mobiel bent moeten we uw veiligheid kunnen garanderen. In verband met strenge veiligheidsvoorschriften en het comfort voor de medereizigers is het aantal toegestane rollators/rolstoelen per afvaart strikt gelimiteerd. Vanwege veiligheidsaspecten is het gebruik van een rollator/rolstoel aan boord van onze schepen niet toegestaan. Aan boord dient u zich zonder deze hulpmiddelen te kunnen verplaatsen. Zodra u aan wal gaat staat de rollator/rolstoel uiteraard voor u klaar om op pad te gaan.
Voor het meenemen of huren van een rollator of rolstoel betaalt u € 10,-. Het meenemen of huren van een rollator/rolstoel is op aanvraag. Alleen wanneer u ons bij boeking heeft laten weten dat u van een inklapbare rollator of rolstoel gebruik wenst te maken én wanneer deze door ons schriftelijk aan u is bevestigd, mag deze mee op reis. Het achteraf bijboeken van een rollator of rolstoel is vanwege de zeer beperkte beschikbaarheid vaak niet meer mogelijk.
Voor de veiligheid van onze bemanning die rollators en rolstoelen van en aan boord brengen dienen alle hulpmiddelen inklapbaar te zijn en mogen niet meer dan 20 kg wegen. Elektrische hulpmiddelen zijn niet toegestaan.
Dieetwensen
Als u aan een dieet gebonden bent, geef dit dan direct bij boeking aan ons door. Graag ontvangen wij een dieetlijst met producten die u wel en niet kunt eten. In overleg met de chef-kok aan boord kijken wij naar de mogelijkheden om aan uw dieet gehoor te kunnen geven. Het dieet blijft een preferentie waarvoor wij geen 100% garantie kunnen geven. Tevens kunnen wij niet garanderen dat er vervangende producten beschikbaar zijn. Wanneer een dieet pas na boeking bij ons kenbaar wordt gemaakt kunnen wij niet garanderen dat we hier gehoor aan kunnen geven. De kosten voor een dieet of maaltijdpreferentie zijn € 4,- p.p.p.d. Deze rekent u aan het einde van de reis aan boord af. Voor de uitvoering, de kwaliteit en het gevolg geven aan uw dieetwensen kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Paspoort
Voor alle reizen waarin u het buitenland aandoet, dus ook de Nederlandse reizen waarin u buitenlandse plaatsen aandoet, heeft u een geldig reisdocument nodig. Vraag bij uw gemeente om meer informatie. Maar let op: een nieuw paspoort of identiteitskaart heeft minimaal een week levertijd! U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de geldigheid van uw reisdocumenten. N.B. een kopie van een paspoort is geen geldig legitimatiebewijs.
Vaarschema onder voorbehoud
Het vaarschema is altijd onder voorbehoud. Er kan van het programma worden afgeweken als hier volgens de rederij en de gezagvoerder aan boord of zijn plaatsvervanger een goede reden voor is. Wanneer er voor vertrek wijzigingen in het vaarprogramma zijn dan informeren wij u hierover in uw reisbescheiden.
Aanlegsteigers
Hoog of juist laag water en extreme weersomstandigheden kunnen het vaarprogramma beïnvloeden. Tijdens de reis proberen we zo dicht mogelijk bij het centrum aan te leggen. Dit is echter afhankelijk van de ligplaats die de havenmeester het schip toewijst. In enkele steden of dorpen is het helemaal niet mogelijk om met het schip in of nabij het centrum aan te meren. Wanneer u minder mobiel bent zult u dan gebruik moeten maken van het openbaar vervoer of een taxi om het centrum te bezoeken. Ook kan het voorkomen dat meerdere schepen een ligplaats delen waardoor het uitzicht vanuit uw hut belemmerd wordt en dat u het schip mogelijk alleen via een ander schip kunt bereiken en/of verlaten.
Let op: Tijdens de cruise De Keizerlijke Donau en bourgondisch Beieren varen we ook in de nacht. We passeren veel sluizen en lage bruggen waardoor (een deel van) het zonnedek gedurende langere tijd niet gebruikt kan worden. De eerste dag van deze reis is een volledig verzorgde reisdag per touringcar.
*Voor deze reis is een goede fysieke conditie vereist. Het meenemen of huren van een rollator of rolstoel is niet mogelijk.
U dient op eigen gelegenheid van en naar Arnhem te reizen. Wij verzorgen voor deze cruise geen aparte servicelijnen. Het schip vertrekt vanuit Arnhem. Voor een aantal cruises ligt het cruiseschip in het buitenland, vanuit Arnhem vertrekt dan de touringcar naar het schip. Deze busreis is inclusief de reissom. Het exacte vertrekadres ontvangt u in de reispapieren.
Verzorging aan boord
De vermelde reissommen zijn op basis van een volpension verzorging aan boord. Dit betekent dat ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen. Bij het ontbijt zorgen we voor een kopje koffie of thee. Ook is er in de lounge vaak een koffie of thee moment in de ochtend en middag, meestal met iets lekkers erbij. Tijdens iedere reis wordt er een Captains- of Farewell Dinner geserveerd. Een bijzondere avond waarop u extra verwend wordt.
Excursies
Tijdens onze riviercruise bieden we diverse excursies aan. Het aanbod varieert van een stadswandeling, tot een rondrit en van een bezoek aan een wijnkelder tot een bustransfer. U ontvangt een overzicht van de excursiemogelijkheden bij uw reisbescheiden. Excursies zijn niet bij de reissom inbegrepen, tenzij expliciet anders vermeld. U boekt en betaald deze aan boord, ook voor inbegrepen excursies dient u zich aan boord aan te melden. Excursies gaan alleen door wanneer er voldoende animo is. Ook hebben bepaalde excursies, zoals bustochten en rondvaarten, een maximum aantal deelnemers. Zorg daarom dat u op tijd boekt. Er wordt altijd geprobeerd Nederlandse gidsen voor de excursies te regelen, maar helaas is dit niet altijd mogelijk. Het kan dus zijn dat de excursies in sommige plaatsen in het buitenland begeleid worden door een Duitse of Engelse gids. Door oponthoud of andere organisatorische redenen kan het voorkomen dat een excursie wordt gewijzigd of geannuleerd. Bij het samenstellen van de excursieprogramma’s hebben wij enkel een bemiddelende rol. De eindverantwoording en aansprakelijkheid ligt bij de uitvoerende organisaties.
Bemanning
Aan boord van de schepen bestaat de bemanning uit verschillende nationaliteiten. Het kan dus voorkomen dat u in het Engels of het Duits wordt aangesproken. Er is altijd een Nederlandssprekende hotelmanager en/of cruisedirector aanwezig en wij proberen er voor te zorgen dat er altijd een Nederlandssprekend bemanningslid in de buurt is die u in het Nederlands te woord kan staan.
Parkeren in Arnhem
Komt u met eigen vervoer, dan kunt u uw auto parkeren in parkeergarage Rozet. De kosten zijn ca. € 25,00 per dag (prijs 2025). Bij uw reisbescheiden krijgt u hier meer informatie over.
Rolstoelen en rollators
Gebruik aan boord is niet toegestaan
De veiligheid van onze passagiers en bemanning gaat boven alles. Ook als u minder mobiel bent moeten we uw veiligheid kunnen garanderen. In verband met strenge veiligheidsvoorschriften en het comfort voor de medereizigers is het aantal toegestane rollators/rolstoelen per afvaart strikt gelimiteerd. Vanwege veiligheidsaspecten is het gebruik van een rollator/rolstoel aan boord van onze schepen niet toegestaan. Aan boord dient u zich zonder deze hulpmiddelen te kunnen verplaatsen. Zodra u aan wal gaat staat de rollator/rolstoel uiteraard voor u klaar om op pad te gaan.
Voor het meenemen of huren van een rollator of rolstoel betaalt u € 10,-. Het meenemen of huren van een rollator/rolstoel is op aanvraag. Alleen wanneer u ons bij boeking heeft laten weten dat u van een inklapbare rollator of rolstoel gebruik wenst te maken én wanneer deze door ons schriftelijk aan u is bevestigd, mag deze mee op reis. Het achteraf bijboeken van een rollator of rolstoel is vanwege de zeer beperkte beschikbaarheid vaak niet meer mogelijk.
Voor de veiligheid van onze bemanning die rollators en rolstoelen van en aan boord brengen dienen alle hulpmiddelen inklapbaar te zijn en mogen niet meer dan 20 kg wegen. Elektrische hulpmiddelen zijn niet toegestaan.
Dieetwensen
Als u aan een dieet gebonden bent, geef dit dan direct bij boeking aan ons door. Graag ontvangen wij een dieetlijst met producten die u wel en niet kunt eten. In overleg met de chef-kok aan boord kijken wij naar de mogelijkheden om aan uw dieet gehoor te kunnen geven. Het dieet blijft een preferentie waarvoor wij geen 100% garantie kunnen geven. Tevens kunnen wij niet garanderen dat er vervangende producten beschikbaar zijn. Wanneer een dieet pas na boeking bij ons kenbaar wordt gemaakt kunnen wij niet garanderen dat we hier gehoor aan kunnen geven. De kosten voor een dieet of maaltijdpreferentie zijn € 4,- p.p.p.d. Deze rekent u aan het einde van de reis aan boord af. Voor de uitvoering, de kwaliteit en het gevolg geven aan uw dieetwensen kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Paspoort
Voor alle reizen waarin u het buitenland aandoet, dus ook de Nederlandse reizen waarin u buitenlandse plaatsen aandoet, heeft u een geldig reisdocument nodig. Vraag bij uw gemeente om meer informatie. Maar let op: een nieuw paspoort of identiteitskaart heeft minimaal een week levertijd! U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de geldigheid van uw reisdocumenten. N.B. een kopie van een paspoort is geen geldig legitimatiebewijs.
Vaarschema onder voorbehoud
Het vaarschema is altijd onder voorbehoud. Er kan van het programma worden afgeweken als hier volgens de rederij en de gezagvoerder aan boord of zijn plaatsvervanger een goede reden voor is. Wanneer er voor vertrek wijzigingen in het vaarprogramma zijn dan informeren wij u hierover in uw reisbescheiden.
Aanlegsteigers
Hoog of juist laag water en extreme weersomstandigheden kunnen het vaarprogramma beïnvloeden. Tijdens de reis proberen we zo dicht mogelijk bij het centrum aan te leggen. Dit is echter afhankelijk van de ligplaats die de havenmeester het schip toewijst. In enkele steden of dorpen is het helemaal niet mogelijk om met het schip in of nabij het centrum aan te meren. Wanneer u minder mobiel bent zult u dan gebruik moeten maken van het openbaar vervoer of een taxi om het centrum te bezoeken. Ook kan het voorkomen dat meerdere schepen een ligplaats delen waardoor het uitzicht vanuit uw hut belemmerd wordt en dat u het schip mogelijk alleen via een ander schip kunt bereiken en/of verlaten.
Let op: Tijdens de cruise De Keizerlijke Donau en bourgondisch Beieren varen we ook in de nacht. We passeren veel sluizen en lage bruggen waardoor (een deel van) het zonnedek gedurende langere tijd niet gebruikt kan worden. De eerste dag van deze reis is een volledig verzorgde reisdag per touringcar.
*Voor deze reis is een goede fysieke conditie vereist. Het meenemen of huren van een rollator of rolstoel is niet mogelijk.