10 dagen Toscane: Florence, Pisa en Elba

Tijdens deze prachtige reis naar Italië laten wij u kennis maken met het wereldberoemde Toscane. De streek is bekend om zijn kunstgeschiedenis en het mooie landschap met glooiende heuvels, rijen cipressen, wijn- en olijfgaarden, middeleeuwse steden en de mediterrane zon. Ook op cultureel gebied heeft Toscane veel te bieden, met name in Florence en Siena. Adembenemend zijn deze schitterende steden met indrukwekkende gebouwen en kunstschatten uit het verleden. We verblijven in Montecatini Terme, één van de meest sjieke kuuroorden in Toscane. Een zeer elegante plaats met schitterend geometrisch aangelegde tuinen en parken en met een mild klimaat. Montecatini Terme heeft naast haar bloeiende cultuur ook een gezellig uitgaansleven. Tot laat in de avond zijn de winkels en gezellige cafés met terrassen geopend. Ga mee en geniet van het mooie Italië met deze 10-daagse excursiereis Toscane!

• Goed 4* hotel
  • Bezoek Florence o.l.v. gids
  • Optioneel Elba
  • Pisa en Lucca
  • Carrara

Reisplan Toscane: Florence, Pisa en Elba

Maandag: Nederland - Zuid-Duitsland

Met één van onze servicelijnen reist u naar ons centrale overstappunt, waar u een kopje koffie of thee krijgt aangeboden. Na de overstap rijden we naar ons hotel in Zuid-Duitsland, waar we dineren en overnachten.

Dinsdag: Zuid-Duitsland - Montecatini Terme

Via de Oostenrijkse Alpen vervolgen we onze reis naar Italië. Tegen de avond komen we aan in Montecatini Terme, één van de meest sjieke kuuroorden van Italië, waar we zeven nachten zullen verblijven.

Woensdag: Siena en San Gimignano

Vandaag maken we meteen al een prachtige dagtocht. Na het ontbijt rijden we naar Siena, gelegen op drie heuvels. Siena was in de Middeleeuwen de grote tegenhanger van de stad Florence. Het is een schitterende stad met een veel intiemere uitstraling dan Florence. Het hart van de stad ligt op en rond het Piazza del Campo. Aan het plein ligt de fontein Fonte Gaia, gedecoreerd met schitterende reliëfs. De prachtige kathedraal, cafés, restaurants en paleizen geven het plein een pittoreske aanblik. U krijgt voldoende tijd om Siena zelf te verkennen. Aansluitend gaan we naar San Gimignano, één van de best bewaard gebleven middeleeuwse plaatsen uit deze regio. Dit schilderachtige plaatsje wordt gedomineerd door veertien vierkante woontorens die boven de stad uittorenen. Veel bezienswaardigheden liggen vlakbij of aan het Piazza della Cisterna. In het Museo Civico kan men talloze fresco’s zien die de geschiedenis van de stad uitbeelden.

Donderdag: Vrije dag

Een dag om naar eigen wens in te vullen. 's Morgens kunt u in Montecatini Terme bijvoorbeeld de weekmarkt bezoeken. Of ga met het kabeltreintje naar het prachtig gelegen Montecatini Alto en geniet daar van het prachtige uitzicht of van een drankje op één van de talrijke terrasjes.

Vrijdag: Vrije dag of Elba (zie Bolderman Pluspakket)

Vandaag heeft u een vrije dag in Montecatini Terme of als u het Pluspakket heeft geboekt, staat het eiland Elba op het programma, waar Napoleon in 1814-1815 in ballingschap woonde. Elba is een paradijselijk eiland met een weelderige plantengroei van palmen, eucalyptussen, ceders, magnolia’s, druivenranken en olijfbomen. Ook worden er op Elba edelstenen en mineralen gevonden. Een gids begeleidt ons tijdens deze dagtocht, zodat u alles over dit prachtige eiland te weten komt.

Zaterdag: Florence

We maken vandaag uitgebreid kennis met de kunststad Florence onder leiding van een Nederlandssprekende gids. Allereerst rijden we naar het strategische punt Piazzale Michelangelo, vanwaar u een schitterend uitzicht heeft over de stad. Aansluitend wandelt u mee door het historische centrum, waar u de belangrijkste bezienswaardigheden kunt bewonderen zoals de Dom met de enorme koepel, het Baptisterium met zijn schitterende mozaïeken, Piazza della Signoria en Ponte Vecchio, de oudste brug over de Arno. ‘s Middags heeft u gelegenheid om Florence op eigen gelegenheid verder te verkennen.

Zondag: Carrara

's Morgens kunt u in Montecatini een kerkdienst bijwonen. 's Middags gaan we naar de wereld van het marmer. We rijden naar de plaats Carrara, wereldberoemd om haar (nog in gebruik zijnde) marmergroeves. Het Carrara-marmer is één van de mooiste en beste marmersoorten van de wereld. In veel van de Italiaanse monumenten is dit marmer dan ook verwerkt. Een gids zal u er tijdens dit bezoek alles over vertellen. In Carrara worden ook bijzondere souvenirs van marmer te koop aangeboden. Misschien vindt u iets leuks ter herinnering aan deze reis?

Maandag: Pisa en Lucca

Na het ontbijt rijden we naar Pisa, waar meer is te zien dan alleen de beroemde scheve toren. Vlakbij het Veld der Wonderen stapt u uit de touringcar om de verschillende monumenten op het Campo te bekijken. Zodra u het poortje door bent, zult u versteld staan van de bouwwerken van schitterend Carrara-marmer; een oogverblindend schouwspel. Na dit bezoek vertrekken we naar het mooie stadje Lucca, dat bekend staat om haar prachtige Romaanse kerken. Lucca behoort, met Florence en Siena, tot de mooiste steden van Toscane. Het rechthoekige aanzien van de historische binnenstad verraadt het Romeinse verleden van de stad, die is gesticht in het jaar 180 v.Chr. Een wandeling over de 17e eeuwse stadswallen, die Lucca al eeuwenlang omringen, en een bezoek aan het authentieke middeleeuws centrum zijn de moeite waard.

Dinsdag: Montecatini Terme - Zuid-Duitsland

Helaas moeten we vandaag weer afscheid nemen van Toscane. We rijden via de Italiaanse, Oostenrijkse en Duitse autowegen naar ons hotel in Zuid-Duitsland voor de laatste overnachting.

Woensdag: Zuid-Duitsland - Nederland

We rijden met diverse stops terug naar Nederland, waar u op ons centrale overstappunt ter afsluiting van deze indrukwekkende reis een goed verzorgd afscheidsbuffet krijgt aangeboden. Aansluitend keert u met één van onze servicelijnen weer huiswaarts.

Landkaart: Toscane: Florence, Pisa en Elba

4* Grand Hotel du Park et Regina, Montecatini Terme

Het hotel is rustig gelegen op loopafstand van het centrum van Montecatini Terme. Het beschikt over een receptie, lift, restaurant, bar met terras en zwembad met ligstoelen (seizoensgebonden). De kamers beschikken allen over een flatscreen televisie, telefoon en een badkamer met douche, toilet en haardroger. Wifi is gratis in het hotel.

Overnachtingshotel Zuid-Duitsland

U verblijft op weg naar uw bestemming in een middenklasse hotel. Het hotel beschikt minimaal over een receptie en (ontbijt)restaurant. Het diner gebruikt u in het hotel of in een nabijgelegen restaurant. Alle kamers zijn voorzien van een badkamer met bad of douche en toilet. De naam en adresgegevens ontvangt u bij uw reispapieren.

Italië

In Italië wordt betaald met de Euro.

In Italië worden de stopcontacten van type C, F en L gebruikt. De netspanning is 230 V en de frequentie is 50 Hz. U heeft verloopstekker nodig in Italië.

Over het algemeen is het kraanwater in Italië van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel, of als u het opschrift ‘Acqua non potabile' (geen drinkwater) tegenkomt, kunt u water uit flessen gebruiken, dat overal verkrijgbaar is.

UTC +1, dezelfde tijdzone als in Nederland.

In Italië is de officiële taal Italiaans.

De prijzen zijn vergelijkbaar met die in Nederland.

Reisverhaal Lia

De prachtige scheve toren van Pisa in het zonlicht met de dreigende wolken.
Eenmaal in het treintje naar de parkeerplaats waar de bus stond, stortte de regen in een felle bui naar beneden!
Deze Boldermanreis naar Italie kan ik iedereen aanbevelen!

Reisverhaal Wil

2 augustus teruggekomen van een mooie reis naar Toscane, Elba en Pisa met een heel goede chauffeur Gerrit, die heel veel over de omgeving wist te vertellen. We hebben genoten.

Reisverhaal Carine

Het zijn foto’s van onze eerste reis met Bolderman, vertrekdatum 10 juli 2023, met als bestemming Toscane: Florence, Pisa en Elba.
We hadden Gerrit als chauffeur: vriendelijk, rustig, duidelijk. En met elke dag heerlijke koffie in de bus. Het gezelschap was heel divers, van jong tot oud en heel gezellig.
We hebben de hittegolf (code rood in Florence, 40 + graden) getrotseerd en een geweldige vakantie gehad. Met de “zegen van boven” en “om in te lijsten”, zo mooi.
Dat zijn ook de thema’s die ik aan de foto’s mee wil geven.
De eerste, met het aureool om de kerk, is gemaakt in Lucca.
De tweede, dat spreekt voor zich denk ik, de eerste blik op het plein der wonderen in Pisa. Zo hebben we de reis ook beleefd: vol wonderen.

In oktober staat onze tweede Boldermanreis op het programma: een muziekreis naar Berlijn, inclusief een concert van Andrea Bocelli.
We verheugen ons er al op!

Reisverhaal Yvonne

Gisteravond thuisgekomen van de 10-daagse Toscane Florence, Pisa en Elba, een prachtige reis en we hebben een hoop moois gezien met een fijne chauffeur/ reisleider René.
De laatste 2 dagen waren alleen reisdagen daar zal ik nog wat foto's van bij doen.
Van het mooi weer naar het koude, natte weer levert wel wat verkoudheidsklachten op maar dat komt ook weer goed.

Reisverhaal Alissa en Vincente

Wij zijn Alissa en Vicente en wij zouden erg graag mee willen doen met de fotowedstrijd. Wij hebben de reis 10-dagen Toscane: Florence, Pisa en Elba zojuist afgesloten en we hebben het heel erg naar ons zin gehad!
De eerste foto is gemaakt op het panorama vlak op Florence.
De tweede foto is gemaakt in Florence bij de kerk waar Galileo Galilei begraven ligt, in de Santa Croce.
De derde foto is gemaakt op Lucca.

Reisverhaal Regina

Dit jaar ben ik voor de eerste keer alleen, en met jullie op vakantie geweest. Een 10 daagse busreis naar Toscane: Florence, Pisa, Elba. Wat een goed georganiseerde mooie reis, met een fijne groep mensen, ik kijk er met veel plezier op terug! De foto die ik instuur is van een monument in Florence, ter nagedachtenis aan de 5 slachtoffers van de bomaanslag door de maffia. Dit monument is een olijfboom die staat voor hoop, vrede en verzoening.
Ik vind het zo'n mooie foto dat ik het al heb laten afdrukken op canvas.

Reisverhaal Hitty

Net terug van 10 dagen Toscane: Florence, Pisa en Elba. Een druk maar prachtig programma. Wij hebben Carrara overgeslagen, maar hebben de rest wel gezien. Eerste dag naar Sienna en San Gimignano, daarna een vrije dag. Toen naar Elba geweest en naar Florence. Daarna weer een vrije dag. En als laatste naar Pisa en Luca. Op de vrije dagen lekker gezwommen bij hotel Regina in Montecatini Terme en met het treintje naar Montecatini Alto geweest. Met 4 zonen in de leeftijd van 11 tot 15 prima te doen.
Met een leuke groep mensen en een aardige chauffeur was het een zeer geslaagde vakantie❤️

Reisverhaal Lydia

Terug van een mooie vakantie 10 dg Toscane, Elba, Florence, Pisa . We hadden een goed hotel, goede chauffeur en mooi weer

Reisverhaal Ingrid en Eva

Foto 1: Uitzicht over mooi Siena
Foto 2: Op 1000m hoogte. Marmergroeve Carrara. Geweldig om te zien en spannende rit met de jeep omhoog. Wij hebben genoten.
Foto 3: Mooi Florece. We kwamen ogen te kort. Wat een mooie Stad. De brug prachtig en levendig
Foto 4: Onderweg naar de marmergroeve Carrara. Prachtig plaatje.
Foto 5: Kathedraal in Pisa. Dat mensenhanden zoiets moois kunnen maken

Reisverhaal Willem

Beste lezer(es),

Best tevreden over mijn foto gemaakt in San Gimignano tijdens onze 10 daagse busreis naar Toscane-Elba en hoop dat U er net zo overdenkt natuurlijk!

Foto 3 is gemaakt tijdens onze excursie met de jeep naar de marmergroeve in Carrara en nummer 2 is een overzicht van prachtig Firenze (Florence) vanaf het uitkijkpunt waar onze geweldige chauffeur Ron ons heeft gebracht.

De gehele reis was wel vermoeiend door de vroege tijdstippen van vertrek maar ontzettend mooi en heel veel gezien en zelfs naar Elba geweest, het hoogtepunt voor mij persoonlijk was om San Gimignano te bezoeken, sinds 1984 fan van Frank Boeijen en hij heeft daar enkele jaren geleden een nummer over geschreven, nu liep ik zelf door “het lied” hoe leuk is dat?

Reisverhaal Karin

Reisverhaal Marina

Terug van reis Toscane, Siena, Florence, Lucca en Pisa. Wij hebben een super geweldige reis gehad!!

Reisverhaal Wim

We hebben genoten van onze reis naar Toscane en Elba. Mooie omgeving, prima hotel, lekker eten, leuke reisgenoten. Wat wil je nog meer? Onze volgende reis is zeker weer met Bolderman!

Reisverhaal Adrienne

Afgelopen juli weer op een heerlijke vakantie van Bolderman gegaan. Deze keer werd het 10 dagen Toscane: Florence, Pisa en Elba. Voor het eerst een reis gedaan met een tussenovernachting in Duitsland. Valt erg aan te raden en zowel op de heen- als terugreis waren het prima hotels. Ook het hotel waar we de overige 7 nachten verbleven zag er goed uit en het personeel was erg vriendelijk. Gehele reis vrij op tijd op moeten staan maar dat was het programma absoluut waard. Hoogtepunten waren toch wel Siena, Elba & Carrara.

Eenmaal in Italië aangekomen was de eerste activiteit die op het programma stond het bezoeken van Siena. Siena is een erg mooie stad waar veel te zien is. Van het grote Piazza del Campo plein tot de kleine straatjes die de stad zo’n leuke sfeer geven.

Vrijdag stond Elba op het programma. Het was een klein uurtje met de boot, waar je op het dek al van het mooie uitzicht van Elba kon genieten. Prachtig eiland met leuke souvenirwinkeltjes.

Daarnaast hadden we Carrara zeker ook niet willen missen. Eerst met de bus naar boven rijden om vervolgens verder te gaan in een jeep. Hobbelige weg omhoog maar wel ontzettend gaaf om mee te maken. Helemaal bovenin tijd gehad om wat foto’s te maken en het een en ander uitgelegd te krijgen over de marmergroeven.

Al met al was het een top reis met leuke activiteiten. De buschauffeur heeft ons naar mooie plekken gereden en kon veel over de omgeving vertellen. We zijn alle drie erg enthousiast over de reis en zouden het zeker aan vrienden en familie aanraden. Bedankt voor de leuke reis & tot volgend jaar Bolderman!

Reisverhaal Cobie

Gisteren teruggekomen van een mooie rondreis Italië, Toscane, Florence, Pisa, Elba. We hebben genoten van deze reis, een geweldig gezelschap en een we waren zeer tevreden met onze chauffeur Remco, een bekwaam en prettige chauffeur. Goed verzorgde afscheidsdiner! Als we weer een busreis maken gaan we zeer zeker weer met Bolderman.

Reisverhaal Hans

Bijgaand stuur ik u mijn foto's van de goed verzorgde reis Italië! Toscane, Florence, Pisa en Elba

Reisverhaal Hennie

Een geweldige mooie vacantie gehad 10 dagen Toscane Florenze Pisa en Elba met een hele gezellige groep ,

Reisverhaal Jessie

Foto's van onze prachtige excursiereis Toscane, Florence, Pisa en Elba

Reisverhaal T.J. Horneman

Bijgaand een aantal foto's van onze busreis naar Toscane en Elba.