naar Homepagina
  1. Reisverhaal - Vlieg-bus rondreis Jordanië

Reisverhaal - Vlieg-bus rondreis Jordanië

Dinsdag:
Vandaag zijn we vertrokken naar Jordanië. We hebben echt uitgekeken naar deze nieuwe rondreis. Met enige vertraging kwamen we, na een verder voorspoedige vlucht, in het donker rond kwart voor negen in Amman aan.

Nadat de paspoorten voorzien waren van een stempel/visum gingen we in de bus naar ons hotel. Mo, onze reisleider voor de komende week, vertelde uitgebreid over Jordanië.
We kwamen na tienen bij ons hotel aan, maar konden gelukkig toch nog aanschuiven voor een lekker buffet. Op de kamer van ons hotel (Mena) hebben we één stopcontact waar de stekker van een oplader in past, voor de andere stopcontacten moet je een wereldstekker gebruiken.

Woensdag:
Vandaag bleven we in Amman, de hoofdstad van Jordanië.
We bezochten eerst de Blauwe Moskee. Schoenen uit en de vrouwen (en mannen met een korte broek) mochten een gewaad aantrekken en het hoofd bedekken. Dat hoofd bedekken gold alleen voor de vrouwen.

Vervolgens gingen we naar de Citadel, waar we veel te horen kregen over Amman en zagen van de geschiedenis van deze stad. Als laatste stond het Amfitheater op het programma. We kregen ook nog een rondrit door de stad die gepaard ging met de nodige files. Wat een drukte en chaos!

Donderdag:
Onze derde dag in Jordanië. Vandaag zijn we naar het noorden van het land gegaan. Eerst maakten we een korte stop bij de Jacobs/Jabbokrivier. Hier zou Jacob gevochten hebben met God.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Jerash. Daar doken we weer heel ver terug in de tijd. Jerash was een belangrijke stad in de tijd van de oude Grieken en Romeinen. Er waren een heleboel oude bouwwerken te zien, onder andere het hippodrome (waar de paardenrennen plaatsvonden), een amfitheater, het forum, een belangrijke weg waar de karrensporen in uitgesleten waren en nog veel meer. We kregen erg veel en goede uitleg van Mo.

Na het bezoek aan Jerash hebben we met z'n allen wat gegeten en daarna zijn we over een prachtige weg door de bergen naar Aljoun gereden. Een applausje voor de chauffeur, die heeft laten zien dat hij echt een vakman is. In Aljoun bezochten we het oude (middeleeuwse) fort. Het fort ligt bovenop een berg met een schitterend uitzicht, onder andere op Israël.

Daarna was het tijd om weer terug te rijden naar ons hotel in Amman. Onderweg maakten we nog een korte stop om van het uitzicht op een groot stuwmeer te kunnen genieten.

Vrijdag:
Vandaag hadden we in Jordanië een reisdag met veel mooie momenten en hoogtepunten.
We vertrokken al om acht uur van ons hotel. We reden eerst naar Madaba, waar we de gelegenheid kregen om Euro's te wisselen voor Jordaanse Dinars of Jordaanse Dinars op te nemen. Die gelegenheid hadden we trouwens woensdagochtend ook al, dus geld wisselen in Nederland hoeft echt niet. Vervolgens kregen we bij de Sint Joriskerk een lesje geschiedenis van reisleider Mo. We brachten natuurlijk ook een bezoek aan deze drukbezochte kerk.

Daarna reden we door naar de berg Nebo; de berg waar vanaf Mozes het Beloofde Land gezien heeft, maar waar hij zelf niet heen mocht gaan. Je hebt echt een prachtig uitzicht vanaf de berg. Ook waren hier weer véél mozaïeken te zien. Niet lang daarna zijn we naar een souvenirwinkel gegaan waar ook een demonstratie mozaïek maken gegeven werd. Vervolgens zijn we naar een uitkijkpunt gereden waar we een prachtig uitzicht hadden over de Wadi Mujib.

Daarna werd het de hoogste tijd om onze magen te vullen. We aten in een wegrestaurant/hele grote souvenirwinkel. Echt apart. We gingen verder en het landschap werd steeds vlakker.
Nog een kleine twee uur te gaan naar Petra, met een tussenstop bij schapen, ezels en herders en met een mooi uitzicht op een oud kasteel. Rond kwart over zes verschenen er weer bergen en spoedig daarna kwamen we aan bij ons mooie hotel: Amra Palace International.
We hebben lekker gegeten, nog even heerlijk buiten op het terras gezeten.

Zaterdag:
Vandaag stond Petra op ons programma. Misschien wel het hoogtepunt van onze Jordanië reis. Petra is één van de zeven Wereldwonderen. De hoofdstad van de Nabateeërs, die woningen en andere bouwwerken uit de rotsen hakten. Zo'n tweeduizend jaar geleden leefden er waarschijnlijk meer dan 25.000 mensen. De stad is ongeveer 200 jaar geleden ‘ontdekt’.

We vertrokken vanmorgen al om half acht, want zo konden we de drukte en de warmte een beetje voor zijn. Vanaf het Visitor Center, waar je de kaartjes krijgt en het gebied binnen gaat, is het ongeveer 800 meter lopen naar de Siq, de kloof waar je zo'n 1.200 meter doorheen loopt en die uitkomt tegenover Al Khazna, de Schatkamer. Al Khazna is het bekendste gebouw van Petra. We kregen tijdens de wandeling natuurlijk weer uitgebreid uitleg van Mo.

Na Al Khazna liepen we over de hoofdweg door naar het eind hiervan. Het werd steeds warmer. Onderweg hadden we natuurlijk de gelegenheid wat te drinken. Aan het eind van de hoofdweg kon ieder kiezen hoe hij/zij de wandeling wilde voortzetten.

Na afloop van de wandeling, hebben we het Petra Museum nog bezocht. Heel interessant en heerlijk verkoelend.

Zondag:
We zijn vroeg in de ochtend vertrokken vanuit ons hotel in Wadi Musa (Petra). We reden naar Siq al-Barid (Little Petra). Ook hier zijn woningen uitgehakt in de rotsen, zijn er veel trappen te zien en kom je via een kleine kloof bij de stad. Het stamt uit dezelfde tijd als Petra. Er komen veel minder toeristen, het is kleiner en er is meer begroeiing. Vooral de oleanders stonden prachtig in bloei!

Na ons bezoek aan Siq al-Barid hebben we een Jordaans kopje thee gedronken. We reden verder en het landschap veranderde. Eerst waren er de rode rotsen, die gingen over in een dorre gele woestijn en weer even later reden we door een prachtig gebied dat me sterk deed denken aan de Grand Canyon in de Verenigde Staten. Fijn dat we de gelegenheid kregen om op verschillende plaatsen foto's te maken.

Vroeg in de middag kwamen we aan bij ons "tentenkamp" in de woestijn bij Wadi Rum.
Wat een bijzondere plaats om te overnachten! Eigenlijk zijn het huisjes van steen/beton in de vorm van een tent waar zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een doek tegenaan is gespannen. De luxe "tent" heeft een ruime kamer en een badkamer.

Met z'n allen hebben we geluncht in het restaurant van het kamp en vervolgens waren we vrij. Toen stond ons weer een hoogtepunt te wachten: een jeepsafari door de woestijn. Het was prachtig om die grote rotsen/bergen te zien in het rode zand. Het leek net een maanlandschap! Vanwege dit buitenaardse beeld van de omgeving worden er in Wadi Rum regelmatig films opgenomen. Ook nu kregen we weer regelmatig de gelegenheid om al dit moois vast te leggen.

De laatste stop tijdens de jeepsafari was om te genieten van de achter de bergen ondergaande zon. Prachtig! Wat een bijzondere reis is dit toch!

We kwamen rond zeven uur weer bij ons kamp aan. Om kwart voor acht werden we in de buurt van het restaurant verwacht. Daar werden we verwelkomd met een kop thee. Even later konden we zien hoe ons eten uit de grond werd gehaald. Ongeveer drie uur daarvoor is het op etages in een soort ondergrondse oven die warm gestookt was (een zarb) geplaatst. Het werd afgedekt met folie en een hele grote deksel. Daaroverheen kwam een hele hoop zand/aarde. Toen het gaar was kon de aarde weg geschept worden en ons eten (kip, groenten en rijst, waarbij allerlei smaken aan elkaar werden afgegeven) werd tevoorschijn getoverd. Ik mag wel zeggen dat we die avond bijzonder lekker gegeten hebben. Na het eten was er nog muziek en dans en het was nog heerlijk weer om lekker bij de tent buiten te blijven zitten.

Dinsdag:
Vandaag was helaas echt de laatste dag van onze geweldige, maar ook intensieve rondreis door Jordanië. Een dag om bij te komen en na te genieten. Een dag om nog een keer naar de Dode Zee te gaan, want nu (en dat is het steeds 's morgens) was het weer windstil en de lucht was weer strakblauw.

Na het heerlijk uitgebreide ontbijt gingen we dus weer snel op pad. Wat was het rustig bij het strand! Je zou denken dat veel meer mensen hetzelfde idee zouden hebben, maar dat viel dus mee/tegen.
Het resort (Holiday Inn Resort Dead Sea) heeft een privéstrand met een hele aardige jongeman die iedereen regelmatig voorziet van een nieuw flesje koel water. Goed blijven drinken! Water uit de kraan kan je in Jordanië niet drinken (had ik dat al vermeld?), maar in de hotels of in de bus kan je altijd water krijgen/kopen.

Bij de Dode Zee is een strandwacht aanwezig die iedereen goed in de gaten houdt. Een druppel zeewater in je oog kan heel vervelend zijn en hij is er dan als de kippen bij om te helpen spoelen met water uit een fles. Je zwemt/drijft in een afgebakend stuk water, zodat je op veilige afstand, niet te ver van de kant blijft.

Na de fijne tijd op het strand en in het water zijn we weer terug naar het resort gegaan en daar hebben we in de schaduw op een terras nog wat gezeten en gegeten. Om vijf uur werden we door Mo en Mohammad opgehaald om naar het vliegveld bij Amman te gaan. De controles op het vliegveld zijn behoorlijk strenger dan bij ons op Schiphol, maar alles voor de veiligheid in dit veilige land in een onrustig gebied. Ons vliegtuig vertrok pas rond half tien, dus het werd een latertje.
Na een goede vlucht landden we rond half twee op Schiphol. Het is in Jordanië één uur later dan hier, dus de vlucht duurde ongeveer vijf uur.

Het was het einde van een complete reis in acht dagen waarin we heel veel van Jordanië hebben gezien, veel over de geschiedenis hebben geleerd, kennis hebben gemaakt met een zeer vriendelijke en gastvrije bevolking, geluk hebben gehad met onze zeer bekwame chauffeur Mohammad en voortreffelijke reisleider Mo, en hebben opgetrokken met een fantastische groep medereizigers.

Bekijk hier deze fantastische vlieg-busreis naar Jordanië!